Omkaderingspakket bij ,Rosa.

Door: TG Vagevuur & Mooss

Omkadering Een menukaart vol razend interessante activiteiten die het voorstellingsbezoek meer diepgang geven!

Voor leerlingen die naar de voorstelling komen bieden we een rijk omkaderingspakket aan. Dit pakket sluit naadloos aan bij de voorstelling en wordt gerealiseerd in samenwerking met kunsteducatieve organisatie Mooss. Sommige activiteiten kan je als leerkracht zelf begeleiden, voor andere komt er een Mooss-begeleider naar de klassen. De verschillende onderdelen van dit pakket vormen samen een logisch geheel. Maar je kan ook, zoals op een menukaart, kiezen voor een selectie uit het aanbod.

AANBOD

LESMAP

Bij de voorstelling hoort een lesmap en een kleine website. De leerkrachten kunnen zelf zo diep graven als ze willen, Rosa levert tonnen gesprekstof op. In de lesmap staan ook impulsen die wat verwijderd staan van het ‘debat’, maar ook gaan over de voorstelling zelf: de vorm die we hanteren, de muziek, … alsook werkvormen voor nagesprek.

PRIJS: GRATIS

 

STICKERS & POSTERS:

Die Rote Fahne’ anno 2020: in haar tijd verspreidde Rosa Luxemburg pamfletten onder de burgers om haar standpunten te verspreiden en een krant genaamd, “die Rote Fahne”. We vertalen dit naar deze tijd: met mysterieuze ‘tags’ verspreiden we gedachten en quotes van Rosa. Te vergelijken met de stickers van ‘Loesje’,  of de ‘stickertags’ van Urban Artists zoals Thierry Jaspart. Door deze interventie ontstaat er een ‘buzz’, een gesprek dat gaat onder de leerlingen en waar we later op aanhaken.

MATERIAAL: stickervellen en posters door ons aangeleverd

LOCATIE: op de school

REALISATIE: door de school zelf (ophangen)

PRIJS: GRATIS

 

INSTALLATIE ‘De Cel’

Installatie in de school: een nagebouwde cel met daarin verschillende educatieve impulsen voor individuele leerlingen: luisteren naar Rosa, schrijven met / naar Rosa, schrijven op de muren, chillen, uzelf leren vervelen, steentjes tellen,..

MATERIAAL: cel op centrale en vrij toegankelijke locatie (ongeveer 2m * 2m grondopp)

LOCATIE: op de school

REALISATIE: wij installeren de cel en halen ze terug op, de school volgt het gebruik ervan op

DUUR: De cel blijft een tweetal weken op school

PRIJS: 250 euro

 

WORKSHOP 1: ‘Debat!

Hoe dacht Rosa en hoe denk jij? Overal heb je mensen die strijden voor bepaalde idealen. Heb jij idealen? En wat zijn die dan?
Aan de hand van verschillende uitdagende stellingen gaan we met elkaar het debat aan. Altijd op een respectvolle manier, want verschillen mogen er zijn. Samen duiken we op een actieve manier in het gedachtengoed van Rosa en werpen we een blik op onze eigen levensvisies.

MATERIAAL: lesmap digitaal aangeleverd

LOCATIE: in de klas

REALISATIE:

Optie 1: uitgevoerd door docenten van Mooss in de klas, voor klasgroepen (max 26 leerlingen)

Optie 2: door een leerkracht van de school zelf op basis van een aangeleverde lesvoorbereiding.

DUUR: 50 min per groep

PRIJS: 2,50 euro per leerling (optie 1)

 

WORKSHOP 2: ‘‘Vrijheid is vrijheid voor de andersdenkenden

Deze voorbereidende workshop is een actieve theatrale omkadering vol extra informatie over de voorstelling. We duiken dieper in de periode waarin Rosa leefde om haar beter te leren begrijpen. Welke historische gebeurtenissen dreven haar tot haar acties? We proberen ons verder in te leven in het gedachtengoed van Rosa en onderzoeken of we zelf ook zo zouden strijden voor onze idealen. We leggen verbanden tussen toen en nu. Rosa schreef brieven, wat zou jij doen?

REALISATIE: onder begeleiding van de docenten van Mooss, in de klas, voor klasgroepen (max 26 leerlingen)

LOCATIE: in de klas

DUUR: 50 minuten per groep

PRIJS: 2,50 euro per leerling

 

Beide workshops sluiten aan bij de eindtermen derde graad: 

Socioculturele samenleving

2 De leerlingen gaan constructief om met verschillen tussen mensen en levensopvattingen;

6 De leerlingen gaan actief om met de cultuur en kunst die hen omringen;

Sociorelationele ontwikkelingen

10 De leerlingen beargumenteren, in dialoog met anderen, de dynamiek in hun voorkeur voor bepaalde cultuur- en kunstuitingen;

Mentale gezondheid

7 De leerlingen gebruiken beeld, muziek, beweging, drama of media om zichzelf uit te drukken;

8 De leerlingen herkennen de impact van cultuur- en kunstbeleving op het eigen gevoelsleven en gedrag en dat van anderen;

 

NAGESPREK

Optioneel kan er na de voorstelling in de zaal een kort nagesprek georganiseerd worden met de spelers en/of de makers. Dit gebeurt op aanvraag van de school.

LOCATIE: in het theater

DUUR: 15 min.

PRIJS: GRATIS


Indien je interesse hebt in één of meerdere activiteiten uit dit aanbod, stuur dan een mailtje naar bart.bogaert@menen.be. We bekijken dan samen hoe we dit best aanpakken.


Doelgroep(en):
5M Secundair - 5de jaar
6M Secundair - 6de jaar
LK Leerkrachten


Duur:  nog niet gekend

Prijs:  €  per leerling
de prijs van elk onderdeel staat vermeld in de tekst

Aantal vrije plaatsen:
Zie de speelmomenten onderaan  Reserveren


Reservatie maken

Kies één van de onderstaande speelmomenten

Datum Uur Locatie Vrije plaatsen