Informatie

Survivalkit voor je theaterbezoek

Voor de meeste mensen hoort het bijwonen van een theatervoorstelling niet tot de dagelijkse routine. Dat kan al eens onnodige stress als gevolg hebben. Zal het wel lukken? Zullen mijn leerlingen zich wel gedragen? Zal de voorstelling hen wel aanspreken?...  Wij willen je geruststellen: er is geen enkele reden tot paniek! Wij organiseren al vele jaren schoolvoorstellingen en de meeste bezoekers keren na afloop heelhuids naar school terug. Al raden we je wél aan om gebruik te maken van onze survivaltips, een pakket dat we gratis ter beschikking stellen. Anders dan in een klassieke survivalkit, werken onze tools in de eerste plaats preventief.

 

Tip 1: Maak een goede keuze.

Een geslaagd theaterbezoek begint met een goede keuze. De voorstellingen op deze website werden zorgvuldig gewikt en gewogen, in functie van de respectievelijke doelgroepen. Het zijn stuk voor stuk kwaliteitsproducten, op ambachtelijke wijze gemaakt door gepassioneerde theatermensen. Sommige voorstellingen werden door ons reeds geproefd, andere zijn dan weer een beredeneerde ‘blind date’. Als je er niet uit raakt welke productie nu het best past bij het profiel van jouw leerlingen, neem dan gerust even contact op voor een verhelderend gesprek.

 

Tip 2: Nooit op een nuchtere maag.

Zelfs al gaan sommige theatervoorstellingen er zoetjes in, een minimale ‘fond’ is steeds aangewezen. Leerlingen die onze zaal binnenstappen zonder enig vermoeden over de reden van hun bezoek: dat is niet OK. Zorg ervoor dat je leerlingen in de juiste stemming en met heldere verwachtingen naar De Steiger komen. Vertel indien nodig iets over de theatercodes, bereid hen voor op de thematiek, of sta even stil bij de vormelijke aspecten van de voorstelling die jullie gaan bezoeken. Maar vooral: out je als een oprecht theaterliefhebber. Veel hangt af van het enthousiasme waarmee jij over het theaterbezoek praat!

 

Tip 3: Gebruik de begeleidingsmap.

Bij heel wat voorstellingen wordt er een begeleidingsmap gemaakt met informatie over de voorstelling en over de makers. De map bevat doorgaans ook heel wat handige tips voor in de klas. Hierbij doen wij graag een warme oproep om de begeleidingsmap effectief te gebruiken. Eigenlijk moet je hem zien als een wezenlijk onderdeel van het theaterbezoek. De begeleidingsmap kan je, van zodra deze beschikbaar is, downloaden op de voorstellingspagina. Bij sommige voorstellingen bieden we zelf een omkadering in de klas aan. Als dat het geval is, staat er een * naast de titel.

 

Tip 4: Neem je tijd.

De schoolkalender is een ding dat zich maar al te graag laat vullen met tal van razend interessante activiteiten. Houd er bij de planning van een theaterbezoek rekening mee dat je ook wat tijd moet reserveren voor de voorbereiding en de verwerking van de voorstelling. Een goed glas wijn drink je toch ook niet in één teug leeg?

 

Tip 5: Geniet (met mate).

De belangrijkste bedoeling van ons podiumaanbod is jongeren te leren genieten van theater en andere podiumkunsten. Wanneer je de voorgaande tips niet in de wind slaat, is de kans groot dat we daar met verve in slagen. Toch dien je er als begeleider ook over te waken dat het individueel ‘genot’, de gezamenlijke beleving niet overstemt. De andere toeschouwers en de artiesten zullen je hier dankbaar voor zijn.